Międzychodzki

Trasa 18A Międzychód

VCMEDIA

Opis

018a miedzychod13Trasa 18A Miasto z pompą ( 1. Trasa - 2, 2 km lub 2. trasa - 3, 9 km *); Dojazd: samochód, autobus, kolej

Miasto i Gmina Międzychód leży nad Wartą, przy zachodniej granicy województwa wielkopolskiego, na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 182 i nr 160.
Wyjątkowym bogactwem ziemi międzychodzkiej są jeziora. Ponadto na terenie gminy Międzychód znajdują się bogate złoża ropy naftowej i gazu ziemnego.
Lokowane przed 1400 r. przez Grzymalitów miasto powstało na przesmyku między Wartą a jeziorem. Obronny charakter tego miejsce zaświadcza kilka wczesnośredniowiecznych grodzisk. Brak jednak jakichkolwiek wzmianek o murach miejskich i innych umocnieniach. Już od XIV w. istniał tu zamek szlachecki. Miasto rozwinęło się z osady targowej położonej na szlaku handlowym z zachodu na wschód. Prawdopodobnie już w XIII/XIV w. wykształcił się kwadratowy Rynek, gdzie szlak się rozwidlał i schodził. Na wschodnim krańcu pierwotnego placu targowego zbudowano kościół, a następnie w sąsiedztwie – ratusz. Mimo kilku pożarów zachował się średniowieczny wrzecionowaty układ urbanistyczny najstarszej części miasta. W wyniku II rozbioru Rzeczypospolitej w 1793 r., miasto przeszło w posiadanie Prus. W XIX w. postrzegano Międzychód jako miasto trzech wyznań: katolicyzmu, protestantyzmu i judaizmu. Na mocy traktatu wersalskiego Międzychód ponownie znalazł się w granicach Polski, stanowiąc w latach 1920-1939 najdalej wysunięte na zachód miasto II Rzeczypospolitej (granica z Rzeszą Niemiecką przebiegała ok. 4 km na zachód od miasta).
Piękne krajobrazy przyciągają turystów i wędkarzy (kraina 100 jezior). Na terenach należących do Międzychodu od 2001 trwają prace nad wydobyciem ropy naftowej oraz gazu. Pierwsze próbne odwierty (Sowia Góra, Lubiatów) zakończyły się pomyślnie.

Warto zobaczyć:
- wrzecionowaty układ przestrzenny starego miasta,
- kościół pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela z XVI w.,
- płytę nagrobną Krzysztofa Unruha z XVII w. w kościele pw. Niepokalanego Serca Maryi,
- poewangelicki kościół pw. Niepokalanego Serca Maryi,
- przykościelny zabytkowy cmentarz z barokowymi płytami nagrobkowymi z XVIII w. (przy kościele pw. Niepokalanego Serca Maryi,
- „Laufpompę” - głębinową studnię artezyjską w centrum miasta ujętą w ozdobną żeliwną pompę z 1912 r.,
- Muzeum Regionalne,
- domy „szczytowe” wzdłuż ulicy Rynkowej.

Wydarzenia:
- Wielkie Smażenie Powideł
- Święto Podgrzybka
- Rajd Stu Jezior
- Dni Międzychodu
- Uzależnia mnie tylko Sport

Trasę po Międzychodzie warto rozpocząć z parkingu przy Wałach Jana Kazimierza i ul. Mostowej. W tej trasie połączymy historię z rekreacją i przyrodą. Naprzeciwko parkingu płynie Warta i jest stanica nadrzeczna z wiatą i ławeczkami. My ul. Mostową kierujemy się na ul. 17 Stycznia i w lewo do Rynku. Na środku placu fontanna z figurą Rybaka z siecią. My dalej podążamy prosto ok. 100 m do kościoła pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela z XVI w. Za kościołem zawracamy w prawo w ul. Kilińskiego i następnie w lewo w ul. Garncarską. Po 50 m jesteśmy na ul. Czynu 600-lecia i na pasażu nad Jeziorem Miejskim. Tu mamy 2 warianty:
1. Wariant krótszy - skręcamy w prawo wzdłuż jeziora do półwyspu przy ul. Wyspiańskiego. Następnie ul. Wyspiańskiego do ul. Marszałka J. Piłsudskiego i w prawo zielonym pasażem wśród alei drzew ok. 350 m do kościoła pw. Niepokalanego Serca Maryi (po prawej stronie). Spod kościoła ul. Kościelną ok. 50 m i w prawo pomiędzy budynkami do Parku O. Tietza i nad jezioro. Polecamy podejść ok. 150 m, gdzie pasaż nadjeziorny schodzi się z ul. Czynu 600-lecia i skręcić w drugą lub trzecią wąską uliczkę (tzw. gąski) prowadzącą do Rynku. Rynek przecinamy w skos w lewo i po 50 m skręcamy w prawo w ul. Mostową. Stąd już tylko krok na parking przy Warcie.
2. Wariant dłuższy - skręcamy w lewo i wokół jeziora cały czas trzymamy się ścieżki nadbrzeżnej. Po drodze Hotel Neptun z plażą. Trasa widokowo piękna. Dodatkowo realizujemy ok. 1,7 km i dochodzimy do półwyspu przy ul. Wyspiańskiego. Tu kontynuujemy wariant 1.

Informacja: Gmina Międzychód, ul. Marszałka Piłsudskiego 2, 64-400 Międzychód, 95 748 81 00, www.miedzychod.pl